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giovedì 18 ottobre 2018

E-bike: la rivoluzione silenziosa

Al Festival dello Sport, presso l’area di Trentino Sport Tech Arena, è stato dedicato l’incontro ‘E-bike, la rivoluzione silenziosa’, che ha visto interloquire sul palco, insieme al giornalista della Gazzetta dello Sport Antonino Morici, quattro nomi importanti:

  • Marco Aurelio Fontana, campione italiano di mountain bike 
  • Fabrizio Scalzotto, CEO di Bianchi
  • Annamaria de Paola, a capo dell’Osservatorio sulla Bikeconomy
  • Livio Suppo, tra i migliori manager sportivi della MotoGP che ha creato un marchio di mountain e-bike.


Si è  parlato della rivoluzione delle biciclette elettriche, la quale silenziosamente sta diventando sempre più importante. 

Prova ne è, per esempio, l’esordio del Giro E, una speciale competizione che si è svolta in 18 tappe lo scorso maggio, a margine del Giro d’Italia. Come ha sottolineato Scalzotto, questa rivoluzione è partita dall’Olanda, per poi diffondersi anche negli altri Paesi: «la cosa bella della bici elettrica è che va incontro alla quotidianità, ma anche al mondo sportivo. Sulla montain bike il motore elettrico permette di fare escursioni meravigliose. Da poco abbiamo avvicinato il settore strada, una sfida affascinante per il ciclista per definizione ‘road’ che non è abituato a questo tipo di innovazione».

Scalzotto, riferendosi alla Bianchi ma anche a tante altre imprese e startup, ha sottolineato che grazie all’e-bike «la bicicletta è tornata ad essere made in Italy, con produzione e manodopera italiana» aggiungendo che «come costruttori abbiamo bisogno delle aziende con idee innovative, è un momento d’oro per il ciclismo e quindi vale la pena di investire».

A sottolineare la crescita della Bike economy nel nostro Paese c’è anche Annamaria de Paola, la quale ha ideato e organizzato le prime due edizioni del primo Forum Internazionale sulla Bike economy: «Bike economy vuol dire tantissime cose, a cominciare dal cicloturismo. L’Italia pedala in bicicletta sia perché è uno sport amato dai cittadini, sia perché abbiamo produzioni di qualità, con una tradizione radicata e forte di grande innovazione». Marco Aurelio Fontana, guardando alle biciclette elettriche dal punto di vista dello sportivo  ha sottolineato che la tecnologia delle e-bike consente di avere al medesimo tempo un mezzo bello ma altamente performante. Livio Suppo, che nel 2011 ha lanciato un marchio di mountain bike, ha infine sottolineato come questi mezzi riescano ad abbracciare un’utenza estremamente ampia, che va dalle persone di una certa età fino ai giovani che sono alla ricerca di esperienze adrenaliniche.


Couresy of trentinostartup.eu


During the Sport Festival, in the area of ​​Trentino Sport Tech Arena, took place the meeting 'E-bike, the silent revolution', which saw talks on the stage, together with the journalist of the Gazzetta dello Sport Antonino Morici, four names important:

Marco Aurelio Fontana, Italian mountain bike champion
Fabrizio Scalzotto, CEO of Bianchi 
Annamaria de Paola, head of the Bikeconomy Observatory
Livio Suppo, one of the best sports managers of MotoGP who has created a mountain e-bike brand.

There has been talk of the electric bicycle revolution, which is silently becoming increasingly important.

The proof is, for example, the debut of the Giro E, a special competition that took place in 18 stages last May, on the sidelines of the Giro d'Italia. As pointed out by Scalzotto, this revolution started from the Netherlands, and then spread to other countries: "the beautiful thing about the electric bike is that it goes to everyday life, but also to the sports world. On the mountain bike the electric motor allows you to make wonderful excursions. We have recently approached the road sector, a fascinating challenge for the cyclist by definition 'road' who is not used to this type of innovation ».

Scalzotto, referring to Bianchi but also to many other companies and startups, underlined that thanks to e-bike "the bicycle is back to being made in Italy, with production and Italian labor" adding that "as manufacturers we need companies with innovative ideas, it's a golden moment for cycling and so it's worth investing ».

To underline the growth of the Bike economy in our country there is also Annamaria de Paola, who conceived and organized the first two editions of the first International Forum on Bike Economy: "Bike economy means many things, starting with cycling. Italy rides by bicycle both because it is a sport loved by citizens, and because we have quality productions, with a deep-rooted tradition and a strong innovation ". Marco Aurelio Fontana, looking at electric bicycles from the point of view of the sportsman, stressed that the technology of e-bikes makes it possible to have at the same time a beautiful but highly performing medium. Livio Suppo, which launched a mountain bike brand in 2011, finally underlined how these means are able to embrace an extremely wide range of users, ranging from people of a certain age to young people who are looking for adrenaline experiences.

Ed Lancaster, Senior Policy Officer at ECF, also welcomed Parliament's support: "We are aware that there are still many obstacles to overcome, but this is undoubtedly an important step towards increasing multimodal levels in Europe. It is important to have a strong position on bicycle transport from the European Parliament leading to discussions on this subject with the Council ".

The MEP who led the preparation of the position of the TRAN committee, Vice-President Bogusław Liberadski (S & D), commented: "I am very pleased with the result of today's vote, especially for European citizens who love to live multimodally, because they will be soon able to get on board any European Union train with their bicycles. " Following the plenary session, the European Parliament will launch discussions with the Council of the European Union (the Member States) to agree on the final wording of the regulation.

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