A prima vista potrebbe sembrare una colorata installazione artistica, ma in realtà questi cumuli di biciclette sono il risultato dell’incuria dei molti ciclisti che le hanno abbandonate dopo il noleggio.Questo è successo a in Cina, dove circa 500 bici dei maggiori operatori di bike sharing, come Ofo e Mobike sono state ritrovate in un parco pubblico a formare queste cataste alte anche tre metri.La diffusione dei bike-sharing in Cina in questi ultimi anni ha assunto proporzioni importanti, e nelle maggiori metropoli tutt’ora si possono vedere migliaia di ciclisti in sella a colorate biciclette, utilizzate principalmente per gli spostamenti a breve raggio. Questo anche per contrastare il sempre crescente problema dello smog, limitando l’uso dei veicoli a motore, che contribuiscono a rendere l’aria delle grandi città irrespirabile.Un tempo patria delle biciclette, la Cina in questi ultimi decenni ha subito una crescita spaventosa, che ha influito molto sullo stile di vita dei suoi abitanti. Nel 1980, quasi il 63% dei cinesi andavano al lavoro in bici, mentre già nel 2000 il numero era precipitato al 38% e oggi è inferiore al 12%.Ma i dati statistici e il progresso tecnologico in atto nel paese certo non giustificano questi insensati atti vandalici, frutto forse di un esagerato e improvviso benessere.
Courtesy of the Guardian |
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It has been billed as a hi-tech bike-sharing boom that entrepreneurs hope will make them rich while simultaneously transforming China’s traffic-clogged cities.But, occasionally, dreams can turn sour.In the southern Chinese city of Shenzhen, more than 500 bicycles for hire have been found dumped in huge piles on the streets, according to reports.Pictures showed jumbled stacks of vehicles nearly three metres high, with handlebars, baskets and other parts scattered on the ground.Bike-sharing revolution aims to put China back on two wheels. City streets around the country have seen an explosion of the colourful bikes that users can rent on demand with a smartphone app and then park wherever they choose.From Shanghai to Sichuan province, bike-sharing schemes are being rolled out in an effort to slash congestion and air pollution by putting a country once known as the “Kingdom of Bicycles” back on two wheels.But problems have arisen when clients have abandoned their cycles.In the past few days he witnessed people demolishing the bikes before discarding them on the side of the road, he said.Residents told the paper that bikes had been piling up over the past week, either parked haphazardly by careless users or stacked by local security guards trying to clear narrow residential alleys and footpaths.In 1980, almost 63% of commuters cycled to work, the Beijing Morning Post reported in 2015, citing government data. But by 2000 that number had plummeted to 38% and today it stands at less than 12%.Car use, meanwhile, has rocketed. In 2010 China overtook the US to become the world’s largest car market, with 13.5m vehicles sold in just 12 months.
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